امروز : پنج شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹

  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه 20 اکتبر, 2013 | ساعت انتشار خبر : 10:45 | تعداد بازدید : 688 نفر | امتیاز خبر :
  • ولادت و زندگی امام علی النقی(ع)/ امام هادی(ع) کجا مدفون شد

    امام هادی(ع) در سامرا بیش از بیست سال سکونت داشت و با وجود اختناق شدید و محدودیت بسیار از سوی خلفای عباسی، موفق به تربیت 185 شاگرد در زمینه‌‌های مختلف علوم اسلامی ...

    امام هادی(ع) در سامرا بیش از بیست سال سکونت داشت و با وجود اختناق شدید و محدودیت بسیار از سوی خلفای عباسی، موفق به تربیت ۱۸۵ شاگرد در زمینه‌‌های مختلف علوم اسلامی شد.

    به گزارش پایگاه خبری ندای پیشوا، ابوالحسن امام علی النقی الهادی علیه‌‌السلام پیشوای دهم شیعیان، در نیمه ذی حجه سال ۲۱۲ هجری قمری در اطراف مدینه در محلی به نام «صُریا» به دنیا آمد.(۱)

    پدرش پیشوای نهم، امام جواد علیه‌‌السّلام و مادرش بانوی گرامی سمانه است که کنیزی با فضیلت و با تقوا بود.

    مشهورترین القاب امام دهم، نقی و هادی است و به آن حضرت ابوالحسن الثالث نیز می‌‌گویند.(۲)

    امام هادی علیه‌السّلام در سال ۲۲۰هجری پس از شهادت پدر گرامیشان که هنوز بیش از هشت سال نداشت (۳)، به امامت رسید.

    آن حضرت در مدت امامت خود، با چند تن از خلفای عباسی معاصر بود که عبارتند از:

    ۱٫ معتصم، برادر مأمون

    ۲٫ واثق، پسر معتصم

    ۳٫ متوکل، برادر واثق

    ۴٫ منتصر، پسر متوکل

    ۵٫ مستعین، پسر عموی منتصر

    ۶٫ معتزّ، پسر دیگر متوکل (۴)

    به دستور متوکل، آن امام عزیز را به اجبار به سامرا آوردند.(۵)

    امام علیه‌السلام تا پایان عمر خود ـ بیش از بیست سال‌ـ در این شهر به سر برد.

    شیخ مفید با اشاره به اقامت اجباری امام در سامرا می‌‌نویسد: آن حضرت به ظاهر مورد احترام خلیفه بود، ولی در باطن به وسیله متوکل دسیسه‌‌هایی علیه آن حضرت می‌‌شد که هیچ یک از این نقشه‌‌ها در عمل موفق نبود.(۶)

    عصر زندگی امام هادی علیه‌السلام، عصر اختناق و استبداد بود و امام علیه‌السلام برای فعالیت فرهنگی در سطح گسترده آزادی عمل نداشت، ولی در همان شرائط نامساعد، علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی از طریق مناظره با مکاتب عقیدتی متعددی همچون «معتزله» و «اشاعره»،(۷) مکاتبات، پاسخگویی به سؤال‌ها و شبهات و تبیین بینش درست در برابر مکاتب کلامی منحرف، راویان و محدثان و بزرگانی از شیعه را تربیت کرد و علوم و معارف اسلامی را به آنان آموزش داد.

    شیخ طوسی، تعداد شاگردان آن حضرت در زمینه‌‌های مختلف علوم اسلامی را ۱۸۵ نفر می‌‌داند.(۸)

    امام هادی علیه‌السّلام در مدت اقامت خود در سامرا چندین بار رویاروی فقیهان درباری قرار گرفت.

    وقتی که در میان فقهای دربار اختلاف فتوا به وجود می‌‌آمد، آنان ناگزیر برای حل مشکل به امام علیه‌السلام مراجعه می‌‌کردند و آن حضرت با دانش امامت و استدلال روشن، چنان مسئله را می‌‌شکافت که فقها در برابر آن ناگزیر به تحسین و تسلیم می‌‌شدند.(۹)

    امام هادی علیه‌السّلام در طول زندگی خود، با غلات (کسانی که در حق ایشان غلو می‌‌کردند) ، مبارزه کرده و آنان را از خود طرد می‌‌نمودند که از جمله آنان علی بن حسکه استاد قاسم شعرانی یقطینی که از بزرگان غلات و مطرود ائمه طاهرین علیهم‌السلام است.(۱۰)

    از انحرافاتی که غلات شیعه پدید آورده و سبب حمله دیگر فرق اسلامی به آنها شدند، مشکل تحریف قرآن بود، امام هادی علیه‌السلام ضمن رساله مفصلی که ابن شعبه حرّانی از آن نقل کرده، به شدت بر تحریف نشدن قرآن و اینکه قرآن کریم همه جا اصل و محور است، تکیه می‌کرد و اصرار می‌ورزید و آن را در مقام سنجش روایات و تشخیص صحیح از ناصحیح به عنوان معیاری دقیق اعلام نمود. (۱۱)

    امام هادی علیه‌السّلام در سامرا از چنان شخصیت والا و عظمت روحی برخوردار بود که همگان در مقابل وی فروتنی نشان می‌‌دادند و ناخواسته در برابرش تواضع کرده و محترمش می‌‌داشتند.(۱۲)

    آن حضرت در سامرا تحت کنترل و مراقبت قرار داشت، اما با وجود همه رنج‌ها و محدودیت‌ها هرگز به کم‌ترین سازش با ستمگران تن نداد، سرانجام در زمان معتز مسموم گردید (۱۳) و در ماه رجب سال ۲۵۴ هجری پس از بیست سال و نه ماه اقامت در سامراء به شهادت رسید و در خانه خویش به خاک سپرده شد. (۱۴) و (۱۵)

     

    * پاورقی

    ۱٫ طبرسی، اعلام الوری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، الطبعه الثالثه، ص۳۵۵٫ و شیخ مفید، الارشاد، قم، بصیرتی، بی تا، ص۳۲۷٫

    ۲٫ اعلام الوری، پیشین، ص۳۵۵٫

    ۳٫ اربلی، کشف الغمه، ج ۲، ص ۳۷۴٫ و مسعودی، اثبات الوصیه، ص ۲۲۱٫ و کفعمی، مصباح التهجد، ص ۷۱۴٫

    ۴٫ رسول جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، قم، انصاریان، چاپ هفتم، ۱۳۸۳ش، ص۵۰۱ .

    ۵٫ مسعودی، مروج الذهب، بیروت، دارالاندلس، الطبعه الاولی، ۱۳۸۱ ه.ق، ص۴۰۹٫

    ۶٫ الارشاد، پیشین، ص۳۳۴٫

    ۷٫ طبرسی، احتجاج، نجف، المطبعه المرتضویه، ۱۳۵۰ ه.ق، ص۲۴۹٫

    ۸٫ طوسی، رجال، نجف، المطبعه الحیدریه، الطبعه الاولی، ۱۳۸۱ ه.ق، ص۴۰۹٫

    ۹٫ ر ک. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، بیروت دار احیاء التراث العربی، ج۱۸، ص۴۰۸ . و شریف القرشی، حیاه الامام الهادی، بیروت، دار الأضواء، الطبعه الاولی، ۱۴۰۸ ه.ق، ص۲۴۰٫

    ۱۰٫ شیخ طوسی، رجال کشی، تصحیح مصطفوی، مشهد، دانشگاه مشهد، ص۵۱۸٫

    ۱۱٫ حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ، پیشین، ص۵۱۶٫

    ۱۲٫ عیسی اربلی، کشف الغمه، تحقیق: سید هاشم رسولی، تبریز، ج۲، ص۳۸۹٫

    ۱۳٫ شبلنجی، نور الابصار، قاهره، مکتبه المشهد الحسین، ص۱۶۶٫

    ۱۴٫ الارشاد، پیشین، ص۳۳۴٫

    ۱۵٫ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم

    منبع:خبرگزاری فارس

    ۱۵۷ total views, 1 views today


    طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس

    چند رسانه ای